onsdag 27 juli 2011

Det var ett tag sen

Hejsan kära läsare.
Det var ett tag sen jag skrev nu. Det har såklart sina skäl, till varför jag inte skrivit på ett tag.


Det hela började under fastan i våras. Jag fattade ett beslut att skära ner på min "internet tid"
Jag insåg att jag spenderade på tok på för mycket tid på internet.. Jag var moderator på forumet flashback, samt rätt aktiv som debattör där, och på ett antal andra bloggar.
Jag beslutade då att skära ner på allt detta, samt sa upp mig som moderator.
När fastan väl var över så insåg jag att det var rätt skönt med ett brejk från internet. Och jag fortsatte med att surfa lite på internet.

Sen så är det heller inte så enkelt att hålla "bloggandet" på en stabil nivå. Jag startade bloggen som rätt "nykristen", och hade många frågor att ställa. Jag startade även bloggen som en plattform att samtala lite djupare med några debattörer från flashback.
Exelsis, Isakra och jag körde igång våra bloggar ungefär samtidigt. Flashback har alltid varit en grundbas för mina inlägg, och många av mina inlägg har ofta skrivits där "först".
När jag inte varit så aktiv på flashback, så har därför min "inspiration" här inte funnits.

Min vandring till katolska kyrkan, har också gett mig många svar på djupa frågor, och därav har inte behovet funnits att spotta ut alla mina frågor på bloggen som tidigare. Katolska kyrkan är en gammal kyrka, och de flesta frågor finns tonvis av material att läsa sig till.  Jag vill också passa på att tacka Stefan, för att han håller bloggen i gång med sina inlägg.

Just nu har jag en valbehövd semester, och känner för första gången på länge att jag har ett inlägg på gång.

Jag och Johanna har det senaste dagarna, tittat på en serie som heter celebrity rehab
Normalt sett så är jag rätt skeptiskt till den här typen av dokusåpor.
Men jag finner den intressant av flera anledningar.
En är att jag själv varit missbrukare och använt droger. En annan anledning är att det är just kändisar som behöver hjälp med sina missbruk.
Dessa kändisar är många människors förebilder, vi vill vara som dem. Deras pengar, deras villor i Hollywood, dom är snygga och framgångsrika. Dom har ju allt vi vill ha.
Trots allt som dom har, så är dom inte lyckliga. Vi såg senast nu i veckan när sångerskan Amy Whinehouse tillslut dog i sviten av sitt hårda liv. Och faktum är att jag kan räkna upp hur många stora kändisar som helst, som visar just detta.

Det finns givetvis en andlig aspekt av allt detta.
Jag tänker främst på Jesu olika liknelser, om skatter i himmelriket. Den som finner den sanna skatten behöver inte längre sukta efter jordiska rikedomar och kändisskap. Den som finner skatten i vara ett barn till Gud, behöver inte sukta mot detta kändisskap.
Det finns bara en sann rikedom att sukta efter. Den som finner denna skatt, säljer att denne äger och ägnar sig åt detta. Kanske inte rent bokstavligt talat, men i sitt sinne.
Vi kan också likna dessa kändisar liv med liknelsen om den förlorade sonen.
Dessa kändisar har likt Salomo fått smaka på rikedomens sötma. Dom har förlustat sig i lyx och rikedomar, njutit av feta rätter och droger.
Men tillslut kommer dom till en punkt, likt sonen, som inser sin misär. Trots allt han har förlustat sig i, så känner han tomhet. Han har missat vad den sanna rikedomen handlar om.

Det finns givetvis kändisar som blir det mot sin vilja, tex de barn som föds till det pga framgångsrika föräldrar. Kändisskap i sig behöver ju inte innebära något dåligt. Det finns ju de som gör något bra av det också, som hjälper de utsatta och är bra förebilder för andra. Fast det verkar vara svårt att hantera denna rikedom. Det är lätt att de tippar över. Det gjorde det även för Salomo, som hade alla förutsättningar att lyckas.
Människans svaghet gör oss sköra i att hantera rikedomar.
Kanske menar Jesus just detta i citatet kring att vara rik:

"För den som är rik är det svårt att komma in i himmelriket. Ja, jag säger eder: Det är lättare för en kamel att komma in genom ett nålsöga, än för den som är rik att komma in i Guds rike"

Rikedomar vi får kräver också ett större ansvar. Hur många kändisar har inte missbrukat sina tillgångar?

Jag vill önska er en fortsatt fin semester och avsluta med några ord från Augustinus som visar vad poängen är i mitt inlägg:

"Du, o Gud, har skapat oss till dig, och vårt hjärta är oroligt till dess det finner vila i dig"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar